RETROAUTOK a Keleti Blokkbol 5.szám
Zaporozsec ZAZ 968:
A karosszériát a német NSU Prinz gépkocsirol koppintották.
1959-1962-ben eltűntek a Zaporozsec egyedi vonásai pl a légbeömlőnyilások oldalt ugyanis a motor ami hátul volt léghűtéses volt.
Vlagyimir Putyin első autoja is egy ilyen Zaporozsec volt.
1950 körül kezdték el gyártani - és a későbbi változatok mint a ZAZ 965, ZAZ 966, ZAZ 968A - ellenére egészen 1994ig gyártották.Ekkor a Tavrija váltotta fel.
Fogyasztása nagy volt ugyanis városban kb 10litert evett a fűtés pedig +1 liter óránként.
Állitolag a motort harckocsikban is használják mint inditomotort.
A Zaporizzsja vidékről kapta a nevét.
Akkoriban Zapi, Zápor Jóska, Villám Joe, Hruscsov bosszuja néven emlegették de a leginkább elterjedt elnevezése - legalábbis számomra - mindigis a Gurkecske volt.
A motorhangja szinte ugyanolyan volt mint a bogárhátu VW hangja mivel a léghűtsése motoroknak zengzetesebb a hangjuk.
Műszaki adatok:
Motor:négyhengeres, négyütemű, léghűtsése 1197cm3
Legnagyobb sebesség:130km/óra.Gyorsulás:0-100km/óra 32 másodperc
Fogyasztás:kb 8,5-10liter 100 kilométerenként
Teljesitmény:néhány modelltől függően 45-50 LE
Saját tömeg:790kg megengedett össztömeg:1100kg
Méretei:Hosszuság:373cm, Szélesség:157cm, Magasság:140cm, Tengelytávolság:216cm
Személyes vélemény a modellről:
Hibátlan.Vagyis akad egy kis picike de nem lényeges annyira.Eltalált egy kis gép.Remek munka.Egyedül azt nem értem az 1:1 arányú modell változatánál is hogy elől belülre minek kellett irányjelző.Bár azokban az időkkben még nem volt divat a mai hogy ugy van kialakitva hogy elől-oldal iránybol is látszodjon.De mindegy.A modell nagyon szép részletes kis járgány.Egyedül azt sajnálom hogy visszapillanto tükör nincs rajta még ha csak a bal oldalon is lenne mivel akkoriban a jobb oldalakon ritkán vagy egyáltalán nem voltak visszapillanto tükrök.A másik hogy bár örülök neki hogy a hátso lámpák piros kis üvegek nem ugy mint a multkori festett lámpák a GAZ-on.Jopofa hogy még a kis vonal is megvan ami a piros-sárga szinek elválasztását akarja motiválni de sajnos a bal oldali lámpabura sajnos ferdén van ugyanis a kis csik ferdén áll de ez legyen a legkevesebb.Ugyhogy mondhatni nincs rá panaszom.
KÖVETKEZŐ SZÁM:22én LADA NIVA modellel.Arra gondoltam hogy ennél az egy modellnél nincs kizárva hogy kettőt szereznék be belőle.Még nemtudom lehet hogy csak egy lesz mint eddig mindegyikből(kivéve az első 1500ös Lada amelyikből véletlen lett még egy de azt poszterrel együtt meghagyom emléket állitva eme csodálatos ujság megszületésének emlékére).
RETROAUTOK a Keleti Blokkbol 4.szám.
GAZ 69 katonai terepjáro:
TERVEZÉSE 1947-ben kezdődött de a gyártás előkészitését 5 évre felfüggesztették igy csak 1952ben kezdőhetett meg a GYÁRTÁSA.
1953 július 15-én gurultak le a GAZ 69 első példányai a gorkij gyár szalagjairol.
Állitolag ma is gyártják Észak-Koreában.
Az első járműveket azonnal a hadsereghez irányitották.
Kb 20literes fogyasztás 100km-en.
Grigorij Vasszerman vezette a munkálatokat.
Az első példányokat "Truzsennyik"nak nevezték.
Két alapváltozat volt:
M 69:Ez a tipus nyolc katona valamint felszerelésük számára volt ideális.
A 69:Ez a tisztek számára készült négyajtos parancsnoki változat volt.
Két üzemanyagtartálya volt.Egy hátul(a normál)és egy a sofőr ülése alatt.
1957-ben egységesitették a magyar honvédség gépkocsiállományát.
1980-ban is több mint ezer darab szolgált belőle itthon.
Sok példányt használt belőle a MHSZ(Magyar Honvédelmi Szövetség) a gépkocsivezetők képzéséhez.
Manapság inkább erdészek, vadászok kedvelt járműve de OFF ROAD ralikon is biztos látni belőle.
Lengyelországban a Zomo nevezetű rohamrendőrség előszeretettel használta tüntetések szétveréséhez.
Műszaki adatok:
Motor:2140cm3
Legnagyobb sebesség:90km/h
Teljesitmény:55 LE
Méretei:
Hossza:385cm Szélessége: 175cm Magassága:203cm
Saját tömege:1535KG
SZEMÉLYES VÉLEMÉNYEM A MODELLRŐL:
Pozitivuma hogy levehető a tető.Minden egyes dolog részletesen ki van dolgozva:
Negativum:Más oldalon találtam ugyanerről a modellről képet ugyanilyen szinben és a hátso lámpák azon kis kerek piros üveglámpák ezen meg csak mintha fényvisszaverő prizma lenne ugy néz ki.Festett.Igazán rárakhatták volna mint a másik változaton.Ugyhogy emiatt az apróság miatt kicsit szomoru vagyok és be vagyok GAZolva....
RETROAUTÓK a Keleti Blokkbol 3.szám
VOLGA-GAZ M21:
Nagyon szépséges egy auto.
1953 novemberében kezdődött meg a gyártása Gorkij városkában.
Az auto megalkotói Alekszandr (Mihajlovics) Nyevzorov főkonstruktőr és Lev Jeremejev tervező volt.
Az auto kisértetiesen hasonlitott az amerikai Ford Custom Mainline-ra.
Gyönyörű diszrácssal csak 1962től volt mivel 1958 és 1962 közöt a karoszzéria szinével megegyező jellegtelen rács volt az elején.
1962ben Gaz 22 jelzéssel megjelent a kombi változata is.
1956-1970között a gorkij üzemben 638 875 darabot készitettek belőle.
Az utolso 1970 junius 15én hagyta el a gyárat.
Műszaki adatok:
Motor:2445 cm3
100km/h-ra valo gyorsulás: 34 másodperc
Fogyasztás 11 liter 100km-en
Teljesitmény:85 lóerő
Hosszusága:483cm szélessége:180cm magassága:163cm
Saját tömeg:1360kg.
1962ben került a motorháztetőre a GAZ üzemlapos emblémja mivel a korábbi Száguldo Szarvas embléma több embert sebesitett meg amikor elütötték az illetőt.
Képes volt áthajtani vizfolyásokon,patakokon,hóakadályokon sáros-homokos dűlőutakon is.
1958ban a brüsszeli világkiállitáson nagydijat kapott.
A másodosztályu szovjet hivatalnokok - apparatcsikok - jártak vele.Násnéven igazgatók,párttitkárok,minisztréiumi emberek akik befolyásos személyek voltak hogy a Pobedánál jobb autoval járjanak de annyira nem fontosak hogy Csajkával száguldozzanak.
A hátso lámpák két részre voltak osztva.Lent volt a tolatólámpa fent pedig a helyzetjelző, féklámpa, és az irányjelzők.Utobbiak vörös szinűek voltak nem sárgák mint a maiak.
IST LADA 1500
IST Wartburg 353 Tourist